Nuori Beethoven |
Oma suhtautumiseni muunnelmiin ylipäätänsä on hieman kahtiajakoinen. Miellän muunnelmat yleensä vahvasti säveltäjän joko sävellys- tai soittotaidon näytteiksi, ja samalla kuvittelen niistä voivan puuttua jotain sävellyksen sisäistä luontoa, jonka muodon rajoittuneisuus aiheuttaa. Beethovenin Diabelli-variaatiot ovat toisaalta niin syvälle pureutuva dissektio teemasta, että muoto ei todellakaan tunnut rajoittavan mestarin luovuutta.
Olli Mustonen esitteli konsertissaan ennen Diabelli-muunnelmia viisi harvinaisempaa Beethovenin muunnelmateosta. Paisiello, "Rule Britannia", "God save the King", "Das Waldmädchen" ja oman teeman muunnelmat (op. 34) muodostivat konsertin alkuosan. Väliajan jälkeen saimme sitten nauttia Diabelli-muunnelmien pääruuasta. Käytin tuolla edellä dissektio sanaa itse muunnelmista ja sama sana sopii myös Mustosen tulkintoihin illan ohjelmistosta. Stemmat erottuivat kristallinkirkkaina ja niiden balanssia oli hienoa ja helppoa seurata. Dynamiikan suhteen Mustonen tuntui jättävän Konserttihovin Bösendorferin pehmeämmät sävyt vähemmälle käytölle. Mielenkiintoinen ja sopiva valinta ottaen huomioon säveltäjän ja konsertin ohjelmistovalinnat. Kerrassaan mainio aloitus Konserttihovin kevätkauden avajaisiksi. Ensi perjantaina Mustonen soittaa saman ohjelman Bonnissa Beethoven-viikoilla, suosittelen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti