Lyömäsoittimia lavalla |
Konserttihovin Bösendorferin piti saada kaverikseen itävaltalainen sisarus, mutta kenties hieman yllättäen kysyntä yllätti Bösendorfereiden tarjonnan Suomessa ja lavalle saatiinkin Kawai serkku Japanista. Hyvältä kuulosti kuitenkin soittimien sävelmaailma yhdessä. Flyygelit olivat vastakkain ja suoraa soittimien äänen vertailua haittasi se, että Kawaista puuttui kansi ja ääni kiersi katon kautta, kun taas Bösendorfer sai heijastusapua kannestaan.
Mutta se iltapäivän työkaluista. Irina Zahharenkova ja Kirill Kozlovski tarjosivat pianosovitukset Debussyn Faunin iltapäivästä Ravelin Valssista ja Stravinskin Kevätuhrista. Kaikkia teoksia yhdistää baletti. Debussy kirjoitti myöhemmin balettimusiikin pohjautuen tähän orkesteriteokseensa. Ravelin Valssi oli tilaustyö baletille ja Stravinskin Kevätuhrikin on baletti. Mielenkiintoisesti myös Faunin iltapäivä ja Kevätuhri omaavat vielä lisäksi aseman musiikkimaailman virranjakajina ja modernin musiikin alkulähteinä.
Kaikkien kolmen pianoduon sovitukset ovat säveltäjien omia. Varsinkin kuunnellessani näitä useampikätisiä versioita orkesteriteoksista mieleeni hiipii usein analogia värikuvan ja mustavalkokuvan suhteesta. Pianosovituksissa jää pois orkesterin eri soittimien äänensävyt ja -värit, korostaen ja paljastaen musiikin rakenteen toisella tavalla.
Iltapäivän artisteista ei ole kuin hyvää sanottavaa. Hienot tulkinnat kaikista kolmesta sävellyksestä. Ajatuksia herättävä iltapäivä Konserttihovissa.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista