sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Der fliegende Holländer - De Nederlandse Opera 2010, Haenchen, Kušej

Jatketaan hellepäivien viettoa Wagnerin ja omituisten ohjausten parissa. Levyhyllystä löytyi uusi Lentävän hollantilaisen taltiointi Amsterdamista vuodelta 2010. Laulajien suhteen ollaan vakaalla pohjalla. Hollantilaisena jylisee Juha Uusitalo. Jo pelkästään hänen suorituksensa takia tallenteen hankinta on perusteltua, sen verran vakuuttava Uusitalo on roolissa. Yhdysvaltalainen Catherine Naglestad laulaa Sentan roolin. Hän on oivallinen pari Uusitalolle, sopraano jolla äänipotentiaalia tuntuu riittävän. Dalandin osan laulaja Robert Lloyd osoittaa ettei iästä ole haittaa jos ääni on kunnossa. Hän oli kuukautta vaille 70-vuotias oopperaa taltioidessa. Muutkin laulajat täyttivät paikkansa hyvin.

Optimistisesti aloitin oopperan katselun suoraan ilman tutustumista oheismateriaaliin. Virhe... Ohjauksesta vastaava Martin Kušej tulkitsee tarinaa sen verran erilaisella tavalla, että olisi ehdottomasti ollut syytä tietää etukäteen että huppupäiset Hollantilaisen miehistöksi tulkitsemani hahmot olivat ihmissalakuljetuksen kohteita. Ensimmäisen katselun aikana luulin heitä (ja Hollantilaista) joko merirosvoiksi tai terroristeiksi. Lisämateriaaliin tutustumisen jälkeen ohjaus selkeytyi huomattavasti. Tämä on valitettava ongelma usein "Regietheater" ohjausten kanssa. Jos oopperan libreton tunteminen ei riitä lavavihjeiden lisäksi tulkinnan pohjaksi, niin ollaan epävarmoilla vesillä. Tietysti jälkikäteen Hollantilaisen rahan keruu "pakolaisilta" tuntuu selkeältä vihjeeltä, mutta ensi näkemällä asian voi tulkita varsin monella tapaa.

Ohjaus luovii elintasoerojen ja kulttuuriristiriitojen vesillä. Päätarinana kahden erilaista pelastusta etsivän yksilön kohtaaminen. Loppuratkaisu on varsin erilainen (ja yksitasoinen) verrattuna alkuperäiseen versioon. Mutta joku ohjauksessa ja lavastuksessa kuitenkin minua viehätti. Lavastus on yksinkertainen, lähes minimalistinen, mutta sopii varsin hyvin ohjauksen teemoihin.

En suosittele tätä ensimmäiseksi Hollantilaiseksi. Myös puritaaneille ohjaus voi aiheuttaa ruuansulatushäiriöitä. Avoimin mielin Wagnerin musiikista nauttivat löytävät tästä tallenteesta ajatuksia pohdittavaksi. Blu-ray versiossa on kuva ja ääni ovat huippuluokkaa.

perjantai 8. heinäkuuta 2011

Ooppera: Lohengrin - Savonlinnan oopperajuhlat 2011-07-07

Helteisen kuumassa Olavinlinnassa nautittiin uuden Lohengrin tuotannon toisesta esityksestä. Tuotannon ohjaajana on Roman Hovenbitzer ja orkesteria johti eilen, kuten kaikissa tämän kesän esityksissä, Philippe Auguin.

Aloitetaan vyyhdin purkaminen alhaalta, eli musiikista. Lohengrin on Wagnerin siirtymäkauden viimeinen teos, tässä Wagner näyttää mihin asti hän romanttista oopperaa tahtoo viedä. Tämän jälkeen Wagner omien määritelmiensä mukaan hylkää oopperan ja siirtyy musiikkidraamojen pariin. Romanttisena oopperana Lohengrin on mainio kulminaatiopiste ja esittelee Wagnerin loistavana orkesterin käsittelijänä.

Eilisessä esityksessä orkesteria kelpasi kuunnella. Philippe Auguinin johtamisessa oli lämpöä. Ensimmäisen näytöksen loppupuolella kuoro ja orkesteri hetkeksi kadottivat yhteisen pulssin, mutta asia korjaantui pikaisesti. Savonlinnan Oopperajuhlakuoro oli loistavassa vedossa. Teosesittelyn pitäjä, Minna Lindgren, arvioi kuoron maailman parhaaksi. Väitettään hän perusteli sillä, että Savonlinnassa kausi on lyhyt ja laulajien ääni ei ole jokapäiväisen esityksissä laulamisen rasittama, vaan säilyttänyt kirkkaamman klanginsa. Tuskin Savonlinnan kuoro maailman paras on, toivon ettei maailman parasta kuoroa ole olemassakaan, mutta hyvä kuoro on joka tapauksessa. Olavinlinnan akustiikallakin on kyllä tekemistä kuoron äänenlaadun kanssa. Olavinlinnassa akustiikka ei välttämättä suosi solisteja, vaan heidän ääneensä tulee hieman etäisyyttä. Kuorolle taas tuo etäisyys tee haittaa, vaan äänenpaine saa vain siitä lisäpohjaa.

Kuninkaan airuena lauloi Samuel Youn, todella komeaääninen bassobaritoni. Laulaa tätä roolia Bayreuthissa tänäkin vuonna. Tätä herraa haluan kuulla lisää. Friedrichin roolissa oli Thomass Hall. Hänestäkin jäi kokonaisuutena hyvä vaikutelma. En tiedä onko hänen äänensä hitaasti syttyvää laatua, mutta aina kun hän aloitti laulamisen pidemmän tauon jälkeen, tuli minulle hetkeksi tunne että olemme hieman kiikkerällä alustalla. Joka kerta tilanne stabiloitui nopeasti, eikä haitannut laulusta nauttimista. Omituista.

Kuninkaan esittäjän, Jaakko Ryhäsen, äänessä oli lämpöä ja täyteläisyyttä. Kolmannessa näytöksessä olin kuulevinani pieniä ongelmia muutamissa kohdissa, syynä voi olla myös omat korvani. Elsa roolin lauloi Erika Wueschner, jonka suoritus parani vain loppua kohden. Ensimmäisessä näytöksessä tuumin että en erityisemmin pidä hänen äänensä sävystä, vibraatto tuntui omituiselta. Mitä pidemmälle ooppera eteni, hänen äänensä alkoi kuulostaa paremmalta. Hyvä Elsa häneltä.

Nimiroolissa lauloi Richard Crawley. Yhdysvaltalainen tenori täytti Lohengrinin saappaat hyvin. Hänen äänensä ei välttämättä ainakaan vielä omaa tarpeeksi kirkasta klangia ja voimaa ollakseen täydellinen sankaritenori, mutta hyvin hän kuului joka tilanteessa.

Ortrudin osassa debytoi Tuija Knihtilä. Eilinen esitys oli käsittääkseni hänen ensimmäinen Ortrudinsa lavalla. Olen aina pitänyt Knihtilästä. Ensimmäinen muistikuva on viiden vuoden takaa 2. naisena Taikahuilussa. Hänen äänensä on parantunut ja vahvistunut vuosi vuodelta. Eilinen oli hieno alku uudelle roolille. Äänessä oli voimaa ja tunnetta, ilo kuunnella. Kuinkahan korkealla hän itse pitää rimaansa, aplodien aikaan hän ei kovin tyytyväiseltä näyttänyt, mutta muistelen että se taitaa olla hänen tapansa. Jos joku asia häiritsi, niin onkohan Tuijalla huono näkö ja piilolinssit unohtuneet hotellille? Hän seurasi tarkkaan kapellimestaria, mutta ei tuntunut luottavan monitoreihin sivuseinillä. Kun liike oli kohti lavan sivustaa, niin näytti hieman omituiselta kun hän haki katsekontaktia kapellimestariin olan taakse katsomalla.

Eli musiikin osalta nautittava ilta Olavinlinnan saunassa. Entäpä sitten ohjaus? Minulle jäi mielikuva että ohjaajan ompelurasiasta taisi olla punainen lanka kadoksissa. Ideoita on paljonkin, mutta niiden sitominen yhteen on hankalaa.

Alkusoiton aikana tapahtuvan Gotfriedin, Elsan ja Ortrudin väliset tapahtuvat tuntuvat linkittyvän oopperan aivan viimeiseen asetelmaan. Minulle tulee tästä käsitys että kaikki tapahtumat ovat joko Elsan unta tai kuvitelmaa. Tätä ajatusta tukee myös Elsan olemuksen lapsenomaisuus. Itse Lohengrinin ilmaantuminen valmiina mediapakettina oheistarvikkeineen on ihan mielenkiintoinen idea. Hääyönä Lohengrinin puuhastelu taiteilijana jää motiiveiltaan minulle hieman mysteeriksi. Onko tarkoitus vain kerätä lisää materiaalia omaan portofolioon mediaa varten? Alkuperäisen libreton mystiikka loistaa poissaolollaan. Kaksintaistelu voitetaan selkeästi miekan avulla, ei taikamiekan.

Useissa uudemmissa Lohengrin ohjauksissa joutsen on sivuosassa, mutta Hovenbitzerin ohjaus Hermann Feuchterin lavastuksessa suorastaan kylpee niissä. Joutsen on läsnä joka paikassa, tyyliteltynä myös Lohengrinin vaakunassa/tuotemerkissä, selkeästi tarkoituksena muistuttaa hakarististä. Lavaa hallitsee kilvin ja miekoin koristelu risti, joka toimii myös hirttopuuna. Lavarakennelma on käytännössä porrasrakennelma, jota voi sitten tulkita museona, kirkkona, parlamenttina tai vaikkapa totalitaarisen järjestelmän arkkitehtoorisena symbolina.

Valtatyhjiö, populismi, kritiikittömyys, takinkääntö (kirjaimellisesti :) - siinä muita ajatuksia joita tämä ohjaus herättelee. Ohjauksena Savonlinnan Lohengrinistä tulee hieman mieleen keväällä Berliinissä näkemäni Tristan. Molemmat antavat pelkkiä rakennuspalikoita mielen leikkeihin tulkintojen suhteen. Kartta ja rakennusohjeet ovat varsin epäselviä. Tietysti tämähän on yksi taiteen perustarkoituksista, omien ajatusten aktivointi ja kyseenalaistaminen. Itse pidän kenties enemmän ohjauksista joilla on selkeämpi kokonaistavoite ja kuva, joihin sitten liittyy rakennuspalikoita joita tulkitsemalla jokainen voi syventää ja kyseenalaistaa tavoitteen.

Kannattaako mennä katsomaan ja kuuntelemaan? Ilman muuta!!

PS. Kommentoikaa ihmeessä jos olette käyneet katsomassa. Kertokaa mitä kaikkea ymmärsin ja kuulin väärin... ;-)

sunnuntai 3. heinäkuuta 2011

Lohengrin - Wiener Staatsoper 1990, Abbado, Weber

Ensi viikolla on tarkoitus piipahtaa Savonlinnassa katsastamassa uusi Lohengrin ohjaus. Päätin virkistää Lohenrgin muistikuvia katsomalla viimeisimmän DVD-hankintani. Wienin valtionoopperan tuotanto on tallenne vuodelta 1990. Ohjauksesta vastaa Wolfgang Weber ja kapellimestarina on Claudio Abbado.

Ohjaus noudattelee partituurin ja libreton ohjeita, kuitenkin välttäen Lohengrinin klassisia ongelmia. Joutsenen vetämää purtta ei nähdä, vaan joutsen profiili ilmaantuu (projektiona?) lavan taustakankaalle. Lavasteet antavat mielikuvaa massiivisemmastakin linnasta, mutta toisen näytöksen alun tuntu on varsin ahdas. Valaistus ja tunnelma on läpi oopperan hieman pimeän oloinen, mutta toimii ihan hyvin. Kuten mainitsin perinteisen mallin mukaan mennään, joten ohjauksesta ei sen enempää.

Laulajakaarti onkin sitten varsin nimekäs. Nimiosassa on Plácido Domingo, joka vakuuttaa minut täysin. Näin Domingon elävänä lavalla pari vuotta sitten Parsifalina ja muistot ovat kultaiset. Ehkei Domingon saksan ääntämys ole parhaimmasta päästä, mutta musikaalisuus ja tulkinta eivät jätä toivomisen varaa. Domingo tuntuu olevan aika selkeä on/off hahmo häneen suhtautumisensa kanssa. Jotkut eivät voi sietää ollenkaan. Minä olen vahvasti on-puolella. :)

Elsan roolin laulaa Cheryl Studer. Hän lauloi roolia tuohon aikaan myös Bayreuthissa ja oli hyvässä iskussa myös tämän nauhoitteen tekemisen aikaan. Ehkäpä lavatulkinta on hieman turhan eteerinen, mutta laulu kuulostaa hyvältä. Kuningas Heinrichinä on Robert Lloyd, hyvä ääni hänelläkin mutta hyppysellinen lisää kuninkaallista muhkeutta ei olisi ollut pahitteeksi.

Oopperan pahana parina, Friedrichinä ja Ortrudina olivat Hartmut Welker ja Dunja Vejzovic. Hyvä parivaljakko, joka kunnostautui toisessä näytöksessä. Vejzovicin Ortrud oli varsin hyytävä hahmo.

Orkesteri kuulosti hienolta, mikä ei ole suuri yllätys Wienin valtionoopperalta. Äänitys on välillä hieman kapean oloinen, eikä aivan vastaa modernimpien tallenteiden tasoa. Abbadon johtaminen on varmaa, vaikka suurimpien tunnemyrskyjen pauloihin ei sukelletakkaan.

Kaikin puolin suositeltava tallenne. Piti käydä DVD-hyllyllä laskemassa Lohengrin versiot. Kaikkiaan löytyy seitsemän eri versiota. Parhaana pidän edelleen Nagano-Lehnhoff parin tuotantoa Baden-Badenista muutaman vuoden takaa, mutta tämä Wienin versio puolustaa hyvin paikkaansa hyllyssä.

maanantai 20. kesäkuuta 2011

Ooppera: Götterdämmerung - Wermland Opera 2011-06-19

Wermland Operan kolmas Ring-sykli päättyi eilen. Reinintyttäret saivat sormuksen takaisin aaltojen alle, kirous ja ahneus pyyhkäistiin saman pesuveden mukana. Ihmiskunta sai jälleen uuden tilaisuuden. Loppukuvaksi jäi perheiden katse näyttämöltä, uusien sukupolvien mahdollisuus välttää edellisten virheet.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, tämä oli ensimmäinen Ring jonka koen elävänä teatterissa. Levyltä niitä on tullut katsottua useampiakin ja hyllyssä on lisää odottamassa katselua. Vaikka Karlstadin Ring on varmaan erikoisempia tuotantoja teatterin ja orkesterin koon takia, tuskin parempaa aloitusta elävään Ring kokemukseen olisi voinut saada. Helsingissä syksyllä sitten kaikki on suurempaa.

Mikä eniten ilahdutti Wermland Operassa oli olemassaolevien voimavarojen taidokas hyväksikäyttö ja suuri rakkaus teatteriin. Ohjauksessa ja lavastuksessa ei lähdetty kurkottelemaan tähtiä taivaalta, vaan annettiin tarinan kertoa itse itsensä. Wagnerin tarina antaa eeppiset mittasuhteet ilman lisättyjä tulkintavaihtoehtojakin.

Vierustoveri, Karlstadin asukki, kertoi että ilmassa on huhuja Ringin palaamisesta tulevina vuosina. Ring on hyvä panostus kaupungille, pienehkö sali on täyteenmyyty ja Wagneriaanit (kuten allekirjoittanutkin) matkaavat kauempaakin viettämään viikon oopperakaupungissa ja sen ympäristössä. Jos tulevaisuudessa taso on sama kuin tänä vuonna, ei Karlstadin Ringiä voi olla liikaa suosittelematta.

Aloitinkin sitten yhteenvedolla mutta palataan vielä Götterdämmerungiin. Oikeastaan kaikki kommentit mitä edellisissä postauksissa on ollut pätevät myös Götterdämmerungiin. Mutta ensimmäistä kertaa mukana oli myös jotain mikä hieman häiritsi ja minkä olisin tehnyt toisin. Missään vaiheessa aikaisemmin ei päätään ole tarvinnut vaivata yrityksellä ajoittaa tapahtumat johonkin aikakauteen. Nyt ensimmäisen näytöksen ensimmäisessa varsinaisessa kohtauksessa Gunther, Gutrune ja Hagen olivat selvästi pukeutuneet 1900-asuihin ja Gibichungien hallin tuolit ja pulloviinin juonti antoivat viitteitä saman vuosisadan puolivälistä. Lisäksi Gutrudella oli rannekello. Sinänsä asia on mitätön, mutta tämä aiheutti pientä odotusta mahdollisesta selkeämmästä ajan määrittämisestä tai myytti vs. ihmistenaika asettelusta, mitä ei kuitenkaan lunastettu. Ainoa jatkumo tälle asustevalinnalle oli toisen näytöksen lopun pikakuvaelma Siegfriedin ja Gutrunen häistä, smokkeineen ja hääpukuineen. Mieluusti olisin pukenut näyttelijät samanlaisiin ajattomiin asuihin, mitä käytettiin muuten läpi tetralogian.

Solistit olivat tuttuja edellisiltä päiviltä. Hagenin osan lauloi Johan Schinkler, joka oli Fafnerina Reininkullassa. Hänen äänensä oli ihan ok, mutta Hageniin kaipaisin vielä enemmän jylhää pahuuden pauketta alarekisteriin. Waltrauten osassa lavalla piipahti Martina Dike, hieno suoritus. Kestosuosikkini viikon varrelta Marcus Jupither antoi vielä hyvän näytteen omasta osaamisestaan. Ja Ringin oikea sankarihan on Brünnhilde. AnnLouice Löglund oli juuri sitä. Hänen äänessään on piirteitä jotka eivät ole  välttämättä juuri niitä joista hullaannun, mutta tämän Ringin Brünnhildenä hän on nainen oikeassa paikassa.

Hieno viikko hienon musiikin seurassa!

PS. Juttelin muutaman orkesterin jäsenen kanssa toisella tauolla. Musiikkia ei ole transponoitu. Jousilla on vain ylin kieli luonnon materiaalia.

lauantai 18. kesäkuuta 2011

Ooppera: Siegfried - Wermland Opera 2011-06-17

Perjantai-illan ratoksi oli tarjolla Ringin kolmas osa Siegfried. Edelleen päällimmäiset tuntemukset ovat vahvan positiivisia. Eritoten ohjauksen mutkattomuus ja lavasteiden toimivuus ilahduttavat. Karlstadissa tehdään oopperaa sydämellä.

Ensimmäisen kohtauksen lavastus olisi mennyt todennäköisesti läpi museoon jähmettyneeltä puritaaniltakin. Metsän keskelle oli sijoitettu sepän paja... Toisen näytöksen lohikäärme/Fafner oli muuttunut ilmalla täytetyksi jättiläiskäärmeeksi, mikä oli yllättävän onnistunut ratkaisu. Edelleen lavan keskellä oleva pyöreä, pyörivä, kallistuva alusta on keskeinen osa ja toimii yksinäänkin minimalistisena lavastuksena. Pidän kovasti lavastuksesta ja valoista.

Ohjauksenkin luulisi kelpaavan museon asukille. Tarina etenee niinkuin mestari sen toistasataa vuotta kirjoitti. Jännittää vähän mennäänkö näin loppuun asti, vai olisiko lopussa jotain yllättävää. Itse nautin myös Regietheater-ohjauksista, mutta alkuperäisideat ovat aina arvossa.

Nimiroolissa oli ruotsalainen sankaritenori Pär Lindskog. Mielestäni hän alussa hieman jarrutteli, mikä toisaalta on ymmärrettävää, mutta taasen toisaalta orkesteri on tällä kertaa kamariorkesteri. Hyvin hän urakasta selviytyi, mutta veikkaan että täyden orkesterin kanssa hän saattaa olla pulassa. AnnLouice Löglund on yllättävän tummaääninen Brünnhilde, kelpo laulaja hänkin. Illan suosikkini oli ehdottomasti Mimen esittäjä Jonas Durán. Vahva tenoriääni, hyvällä näyttelijällä varustettuna. Jo Reininkullassa ilahduttanut Marcus Jupither jatkoi hyvää työtään. Olisiko äänessä ollut vielä maanantain pöpöä, mutta rooli sopii aivan loistavasti hänelle.

Käsittääkseni jousiston käyttämien suolikielten takia orkesteri soittaa matalammalla vireellä. Pitää yrittää udella on seurueessamme absolutisteja tai mitata virettä sunnuntaina. Kiinnostaisi tietää kuinka paljon alempana mennään. Vierustoveri muuten kertoi (tuntee orkesterin huilistin) miten orkesterin balanssia on korjailtu "hankalan" parviaseman takia. Esimerkiksi orkesteriparvea kiertävän kangas on verkkomaista jousiston edessä ja tuubien yläpuolella on ylimääräinen kangaskatos telttana. :)

torstai 16. kesäkuuta 2011

Ooppera: Die Walküre - Wermland Opera 2011-06-15

Tällä kertaa tulee lyhyt blogipostaus. Oopperaa edeltävän yön aikana iskeneen vatsapöpön takia voimat olivat hävinneet täysin ja illan ooppera oli varsin metafyysinen kokemus. Hyvältä se näytti ja kuulosti, mutta en havainnoijan ylisubjektiivisesta olotilasta johtuen halua käydä näytäntöä tarkemmin ruotimaan.

Mikä eniten harmittaa on se, että oopperan jälkeen olisi ollut mahdollisuus kuulla ohjaajan mietteitä. Siihen en enää kyennyt, takki oli täysin tyhjä. Jospa perjantaina olisi jo "täyves järes".

tiistai 14. kesäkuuta 2011

Ooppera: Das Rheingold - Wermland Opera 2011-06-13

Oopperauntuvikon ensimmäinen live Ring alkoi ja täpinät ovat vahvat. Aluksi voi vain todeta että viiden täyden Ring syklin toteuttaminen Wermland oopperan 350 paikkaisessa teatterissa on kunnioitettava suoritus. Tänään alkoi kolmas sykli. Normaalisti salissa on lähes 400 paikkaa, mutta orkesterimontun puuttumisen vuoksi on toinen parvi varattu kokonaan orkesterille. Ratkaisu on ensiajatuksena erikoinen, mutta käytännössä toimii mainiosti. Salin pienuuden vuoksi laulajat pääsevät helpommalla ja kaikkien ääni kuuluu loistavasti. Uskoisin, että tilanne olisi toinen isommassa oopperatalossa ja täysimittaisen orkesterin kanssa.

Karlstadissa orkesterin vahvuus on 45 soittajan paikkeilla. Wagnerin alkuperäisissä vaatimuksissa tuo määrä täyttyy jo viulujen ja alttoviulujen lukumäärällä. Eli karsinta on ollut kovaa. Kapellimestari Henrik Schaefer on lisäksi halunnut jousisoittajien käyttävän suolikieliä, mutta vasket saavat sen sijaan käyttää moderneja instrumenttejä. Schaefer lisäksi haluaa käytettävän portamentoa jousistossa. Portamento tarkoittaa yksinkertaisesti äänen liuttamista sävelestä toiseen. Tietenkään kaikkia sävelkorkeuden vaihteluita ei liu'uteta. Jos olet kuunnellut vanhoja äänityksiä (<1935), tiedät mistä on kyse. Laulajiltakaan ei toisaalta ole karsittu vibraaton käyttöä, jonka yleistyminen tapahtui noin sata vuotta sitten.

Toisen parven reunaa kiertää puolisen metriä korkea kangasvalli, joka käytännössä poistaa kaikkien soittimien suorat äänet. Eli kaikki soittimet tulevat "katon kautta". Kapellimestarin kohdalla on aukko, josta hän näkyy suoraan lavalle. Miltäkö orkesteri sitten kuulostaa? Oma paikkani on 1. parven ensimmäisellä rivillä keskellä ja siihen kuulokuva on hyvä. Tietenkin jousten suolikielet ovat rouheampi ääniset, mikä tietysti sopii muutenkin minun makuuni. Puhaltimet menettävät kirkkauttaan ja esimerkiksi toisen kohtauksen alussa vasket kuulostavat lähes urkuharmoonilta. Koska orkesteri on levittäytynyt koko toiselle parvelle, niin stereokuva on todella laaja. Mutta kokonaisuutena, varsinkin suhteessa laulajiin, orkesteri kuulostaa salin kokoon ja tuotantoon nähden sopivalta. Tietenkin yksi tärkeitä Wagnerin musiikin omia fanituksen aiheitani, eli isojen sointimassojen hurma ja vellonta puuttuu. Mutta toistan edelleen, tähän tapaukseen se tuntuu sopivan.

Laulajat ovat käsittääkseni kaikki ruotsalaisia, eikä joukossa ole kansainvälisiä supertähtiä. Eikä heitä tarvitakkaan. Kuten yllä mainitsin, tuotannon ja salin ominaisuuksien takia kaikkien ääni kantaa mainiosti. Kaikki illan solistit saavat korkeat pisteet. Alberichin osaa mahtavasti laulanut Marcus Jupither taisi olla hieman sairas, lopussa hänen äänensä oli pettää pariin otteeseen mutta hän selviytyi hienosti loppuun. Toivottavasti hän paranee perjantain Siegfriediin mennessä. Muita mieleen jääneitä onnistujia olivat Ivonne Fuchs Frickana, Maria Strijffert Erdana ja Frohin laulanut Kaj Hagstrand.

Ohjaus oli moderni, mutta samalla traditionaalinen. Wilhelm Carlssonin ohjauksessa oli monia ideoita joita on jo aikaisemmin nähty, mutta niistä oli koottu tasapainoinen kokonaisuus. Alun Reininä oli käytetty "savuista lasermattoa", jonka tapainen on vaikkapa Kupferin Reininkullassa Bayreuthissa 1980-luvulla. Keskeinen lavaste, pyöreä alusta, taas toi mieleen Wieland Wagnerin ohjauksia. Lavastuksessa käytettiin paljon taustaprojisointeja. Ne voivat olla halpoja toteuttaa, mutta toimivat myös tässä tuotannossa hienosti. Nibelheimiin vajoaminen toisen ja kolmannen kohtauksen välillä oli yksinkertaisen tehokas.

Todella hieno avaus Karlstadin Ringille. Ylihuomenna on sitten Valkyyria, siltä voi odottaa paljon.