lauantai 18. kesäkuuta 2011

Ooppera: Siegfried - Wermland Opera 2011-06-17

Perjantai-illan ratoksi oli tarjolla Ringin kolmas osa Siegfried. Edelleen päällimmäiset tuntemukset ovat vahvan positiivisia. Eritoten ohjauksen mutkattomuus ja lavasteiden toimivuus ilahduttavat. Karlstadissa tehdään oopperaa sydämellä.

Ensimmäisen kohtauksen lavastus olisi mennyt todennäköisesti läpi museoon jähmettyneeltä puritaaniltakin. Metsän keskelle oli sijoitettu sepän paja... Toisen näytöksen lohikäärme/Fafner oli muuttunut ilmalla täytetyksi jättiläiskäärmeeksi, mikä oli yllättävän onnistunut ratkaisu. Edelleen lavan keskellä oleva pyöreä, pyörivä, kallistuva alusta on keskeinen osa ja toimii yksinäänkin minimalistisena lavastuksena. Pidän kovasti lavastuksesta ja valoista.

Ohjauksenkin luulisi kelpaavan museon asukille. Tarina etenee niinkuin mestari sen toistasataa vuotta kirjoitti. Jännittää vähän mennäänkö näin loppuun asti, vai olisiko lopussa jotain yllättävää. Itse nautin myös Regietheater-ohjauksista, mutta alkuperäisideat ovat aina arvossa.

Nimiroolissa oli ruotsalainen sankaritenori Pär Lindskog. Mielestäni hän alussa hieman jarrutteli, mikä toisaalta on ymmärrettävää, mutta taasen toisaalta orkesteri on tällä kertaa kamariorkesteri. Hyvin hän urakasta selviytyi, mutta veikkaan että täyden orkesterin kanssa hän saattaa olla pulassa. AnnLouice Löglund on yllättävän tummaääninen Brünnhilde, kelpo laulaja hänkin. Illan suosikkini oli ehdottomasti Mimen esittäjä Jonas Durán. Vahva tenoriääni, hyvällä näyttelijällä varustettuna. Jo Reininkullassa ilahduttanut Marcus Jupither jatkoi hyvää työtään. Olisiko äänessä ollut vielä maanantain pöpöä, mutta rooli sopii aivan loistavasti hänelle.

Käsittääkseni jousiston käyttämien suolikielten takia orkesteri soittaa matalammalla vireellä. Pitää yrittää udella on seurueessamme absolutisteja tai mitata virettä sunnuntaina. Kiinnostaisi tietää kuinka paljon alempana mennään. Vierustoveri muuten kertoi (tuntee orkesterin huilistin) miten orkesterin balanssia on korjailtu "hankalan" parviaseman takia. Esimerkiksi orkesteriparvea kiertävän kangas on verkkomaista jousiston edessä ja tuubien yläpuolella on ylimääräinen kangaskatos telttana. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti