lauantai 28. tammikuuta 2023

Turandot 2023

 Ooppera:  Turandot - Kansallisooppera 2023-01-27


© 2023 Suomen Kansallisooppera / Ilkka Saastamoinen
Kansallisooppera päivitti Turandot tuotantonsa uuteen ruotsalaisen Sofia Adrian Jupitherin ohjaukseen. Edellisen version näkemisestä on aikaa.

Käsiohjelmassa ohjaaja pohdiskelee prinsessa Turandotia valtarakenteiden, perinteiden ja ihmisten sorron kohteena. Hyviä ajatuksia. Itseäni hämmästyttää vielä noihin liittyvä isäkeisarin voimattomuus. Kun keisari yrittää saada Calafia luopumaan tämän arvoitteluyrityksestä, hän puhuu omasta valastaan. Jo satoja vuosia jatkunut tietokilpailuteloitusperinne on keisarille mahdoton muutettava? Oma tytärkin on saatu aivopestyä siihen mukaan? Ohjaaja Jupither mainitsee käsiohjelmassa halunsa tässä ohjauksessa vapauttaa prinsessa Turandotin näistä ulkoapäin tulevista vaatimuksista. En tunnusta löytäneeni kyllä ohjauksesta suoranaista viitettä tuosta. Giuseppe Adami ja Renato Simoni tekevät tuon jo libretossaan; Liùn rakkauden takia tekemä uhrautuminen avannee Turandotin sydämen ja lopettaa vuosisataisen koston lunastuksen kierteen.

Mielestäni ohjaus ja tuotanto on kokonaisuutena erinomainen. Erlend Birkelandin lavastusideana koko oopperan läpi on portaikko, joka elää hienosti Ellen Rugen valaistuksen avulla. Puvustuksessa on vältetty pahimmat kliseet (kippuraviikset ja sateenvarjohatut) ja löydetty ajaton tyyli, joka antaa kuitenkin sopivasti viitteitä maantieteestä.

Musiikin osalta Hannu Linnun johtama orkesteri teki upeaa työtä. Vielä kun Puccini olisi saanut elää hieman pidempään ja olisi ehtinyt viimeistellä kolmannen näytöksen... Mitä useammin Turandotia kuulee, niin sitä enemmän Franco Alfanon lopun sävelkieli jättää toivomisen varaa.

© 2023 Suomen Kansallisooppera / Ilkka Saastamoinen

Odotin ensi-illalta kovasti Miina-Liisa Värelän kuulemista nimiroolissa kerrassaan mahtavan Sieglinden jälkeen. Valitettavasti sairastuminen oli iskenyt ja kakkoskokoonpanon Astghik Khanamiryan sai ensi-illan Turandot-paikan. Erinomainen sopraano hänkin. Italialainen Leonardo Caimi oli miespääroolissa tataariprinssi Calafina. Kaikin puolin kelpo tenori. Reetta Haavisto sai oivallisesti Puccinin ohjeiden mukaan sydämet särkymään ja silmät kostumaan Liùna. Matti Turunen teki taas hienon roolin Timurina. P(i|a|o)ng kolmikkona olivat Jussi Merikanto, Mika Pohjonen ja Tomas Pavilionis. Keisarina Jussi Miilunpalo.

Ja kun Turandotista puhutaan niin kuoro on tärkeässä roolissa. Marge Mehilane on kuoromestarina tehnyt hyvää työtä ja kuoro oli komeassa iskussa. Lapsikuorokin kuulosti hyvältä.

Puccinilla on minuun varsin syvä vaikutus. Hän osaa iskeä musiikillisen tikarinsa syvälle minuun ja yleensä onnistuu vielä kääntämään tikaria haavassakin. Kansallisoopperamme uusi Turandot on oivallinen ja kaunis tikari.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti