torstai 17. heinäkuuta 2014

Kuhmo 2014, 5. päivä

Konsertteja: Kuhmon kamarimusiikki 2014-07-17

Tähän päivään päättyy tämän kesäinen Kuhmon reissuni. Kenties jonain tulevana kesänä hankin kahden viikon täysliput ja kokeilen miltä tuntuisi altistua koko festivaalitarjonnalle.

Tämän päivän teemana oli Wien. Omat neljä konserttiani sisältivät ensin Schubertia, Beethovenia, Brahmsia ja viimeisessä hurmasi Wienin toinen koulukunta. Schubert-konsertissa maukkaimman herkkupalan tarjoili jälleen Danel-kvartetti Rosamunde-kvarteton muodossa. Jos lukijoille sattuu jossain on mahdollisuus käydä kuuntelemassa Danel-kvartettia, käykää ihmeessä kuuntelemassa kuinka neljä ihmistä soittaa kuin yksi.

Iltapäivän Beethoven annos koostui Aave- ja Arkkiherttua-trioista. Niiden väliin sijoitettu Jukka Tiensuun "Le Tombeau de Beethoven" ei saanut minua hullaantumaan. Sen sijaan Arkkiherttua-trio sai komean kohtelun viulisti Ilja Gringoltsilta, sellisti Tomas Djupsjöbackalta ja pianisti Heini Kärkkäiseltä.

Johannes Brahmsin f-molli pianokvintetto jatkoi vaikuttavien musiikkikokemusten sarjaa. Brahmsin kamarimusiikki velloo parhaimmillaan komeasti ja tämän päiväinen esitys täytti tuon vaatimuksen hienosti.

Tämän vierailun viimeiseksi konsertiksi sattuikin sitten taas nappikonsertti. Ohjelmassa oli Alban Bergin Pianosonaatti, Anton Webernin Pianokvintetto ja Arnold Schoebergin Verklärte Nacht. Näiden namupalojen väliin oli hienosti leikattu kyseisten herrojen kolme sovitusta Johann Strauss nuoremmen valsseista. Hieno idea. Entäpä sitten nuo namupalat? Bergin Pianosonaatin soitti Oliver Triendl ja esitys oli ehdottomasti vangitsevimpia konserttikokemuksiani. Sama herra sai seurakseen Meta4-kvartetin Webernin Pianokvintettoa varten. Todella hienon version saimme nauttia kvintetostakin. Verklärte Nacht oli täydellinen päätös Kuhmon reissulle. Viulistit Aleksandr Sitkovetsky ja Siljamari Heikinheimo, alttoviulistit Yuval Gotlibovick ja Vlad Bogdanas sekä sellistit Martti Rousi ja Tomas Djupsjöbacka kirkastivat yön.

Kuhmoa tulee ikävä...

2 kommenttia:

  1. Aurinkoinen päivä täällä, yksinolo jatkuu vielä muutaman päivän, käytän sen ainakin osittain jälleen kuuntelemalla äänentoistolaitteiden läpi musiikkia "hörbar" koska se ei häiritse ketään (yksinolossa on hyvät puolensa).

    Ajattelin käydä (mikäli Spotify tai YouTube sen suovat) tuon mainitsemasi ohjelman läpi kuuntelemalla.

    Äsken jo sain esimakua Quatuor Danel (Beethoven Opus 130 first movement recorded live in Sapporo) äänityksestä YouTubessa.
    Aivan niin kuin sanot, hämmästyy ja pidättää välillä henkeä "kun neljä henkilöä soittaa niin kuin yksi" - ilmiön johdosta.

    Tosiaan, tuota Verklärte Nacht'ia olisin minäkin halunnut kuunnella livenä.

    Tuon Verklärte olin kääntänyt väärin edellisessä kommentissani (verbi verklären kirkastua) kun mielessäni oli sen teoksen kirkastuminen minulle blogissani, jonne olin sen sijoittanut kuvatessani sen synkkää oloa kirkastavaa vaikutusta. : )

    VastaaPoista
  2. Hienosti Danel-kvartetti on selviytynyt sellistin vaihdoksesta, joka tapahtui vain puolisen vuotta sitten...

    VastaaPoista