Konsertteja: Kuhmon kamarimusiikki 2014-07-15
Jo yhden tällaisen konserttipäivän takia reissu Kuhmoon kannattaa. Pahoittelen jos lukijoista joskus tuntuu että tykkään kaikesta. Niin en tee, mutta mielummin hehkutan hyvää kuin kiroan keskinkertaista.
Päivän teema oli siis New York ja aamu alkoi Kuhmon kirkossa Antonín Dvořákin musiikin parissa. Viulisti Hagai Shaham ja pianisti Konstantin Bogino virittelivät tunnelman G-duuri sonatiinin avulla. Konsertin huippupaloina Enesco-kvartetti soitti ensin F-duuri jousikvarteton "Amerikkalainen" ja väliajan jälkeen alttoviulisti Yuval Gotlibovichillä ruuditettu Meta4 tarjoili E-duuri kvinteton. Aivan mahtava konsertti.
Jousikvartetot ovat minun makuuni jonkinlaisia musiikin kruununjalokiviä. Säveltäjälle neljä ääntä antanee toisaalta tiukahkot rajat, mutta mestarit ovat sitten hioneetkin tuolle kokoonpanolle kenties intiimeintä ja intensiivisintä musiikkiaan. Ja sitten kun pidempään yhdessä soittanut kvartetti tarttuu kunnon kvartettoon, niin oksat pois...
Pienen lounastauon jälkeen Kuhmo-talossa rekonstruoitiin Maurice Ravelin järjestämä konsertti New Yorkissa 26.2.1928. Kun hieman ounastelin että aamun kokemusta olisi vaikea ylittää, niin kylläpä siinä vain onnistuttiin. Danel-kvartetti latasi ilmoille metafyysisiä tasoja sisältäneen version F-duuri jousikvartetosta. Tämän jälkeen sopraano Shigeko Hata ja pianisti Roope Gröndahl tulkitsivat viehkeän version Histoires naturelles laulusarjasta. Gröndahlin kannattaa ehdottomasti harrastaa lied-pianismia, sen verran herkullisesti yhteistyö toimi laulajan kanssa. Sitten konsertti vielä huipentui Johdantoon ja allegroon opus 46. Siinä pääsi jo eilen hehkuttamani harpisti Sivan Magen taas loistamaan. Huikea konsertti.
Seuraavan konsertin kohokohtia olivat nuoremman Johann Straussin Manhattan Waltzes ja ennen kaikkea konsertin päättänyt Béla Bartókin Kontrasteja. Se ennakoi jo viimeistä tälle päivälle valitsemaani konserttia jonka otsikoksi Vladimir Mendelssohn oli määrittänyt "Enimmäkseen avantgardea".
Säveltäjinä tuossa Kuhmo-talon konsertissa olivat: Varèse, Honegger, Muhly, Reich, Marlow, Ives, Mizelle ja Barber. Päivän edetessä olimme siirtyneet siis ajassa eteenpäin New York mielessä. Musiikki osoitti elinvoimansa ja uudistumiskykynsä. Konsertin lopuksi Meta4 niittasi Samuel Barberin jousikvarteton hitaan osan ilmaan siten että ainakin minun silmäni kostuivat. Musiikinrakastajan onnenpäivä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti