Baletti: Tripla - Kansallisooppera 2019-9-27
Kansallisbaletissa on usein näitä kolmen koreografian iltoja joissa esitetään hieman lyhyempiä teoksia. Samalla saadaan mukava mikstuura eri tyylisuuntien fanittajien iloksi. Tässä muistutan taas jo kliseenomaisesti että erityisesti baletin ja tanssitaiteen osalta vieno innostukseni korvaa historian, tekniikan ja traditioiden tuntemisen.
|
Infra © 2019 Suomen Kansallisooppera / Sakari Viika |
Uusin ja modernein teoksista oli illan aloittanut Wayne McGregorin koreografia Infra vuodelta 2008. Kolmea teosta etukäteen tutkaillessa siihen kohdistui osaltani suurin mielenkiinto. Max Richterin musiikkin ja Julian Opien valoteoksen taustoittaman teoksen idea tuntui hyvältä. Lavan taustalla on Opien valoseinä, jota pitkin valohahmot kävelevät edestakaisin. Näiden alla tanssijat antavat kävelijöille alitajunnan tai muuten pinnan alla tapahtuvan taustan. Idea toimi käytännössäkin hyvin. Mutta puhtaan visuaalisen näkymän kannalta valohahmot olivat omiin silmiini liian kirkkaat. Oli itse asiassa ajatuksia herättävää havaita seuranneensa noiden valohahmojen variaatioita välillä enemmän kuin itse tanssia niiden alapuolella. Mielestäni balanssi olisi ollut parempi jos valohahmot olisivat olleet himmeämmät. Mutta tykkäsin musiikista, tanssista ja ideasta, joten hyvin meni.
|
Serenade © 2019 Suomen Kansallisooppera / Sakari Viika |
Seuraavana siirryttiin ajassa ja tyylissä taaksepäin legendaarisen koreografin George Balanchinen Serenaden pariin. Musiikkina Pjotr Tšaikovskia ja kantaesitys vuodelta 1934. Kovasti pidin tästäkin ja kontrasti edelliseen oli aika suuri. Balanchinella tuntui liikkeet lähtevän tai päätyvän usein staattiseen asetelmaan, mikä tietysti on tradition hengen mukaista. Valitettavasti Serenaden loppuosan nauttimista häiritsi kaksi riviä edempänä istunut turistiherra, joka keksi käydä pelaamaan videopeliä kännykällään. Edelläni istuvan katsojan olkapääkoputukset saivat pelaamisen loppumaan, mutta turistiherra jatkoi kuitenkin kuulokkeet korvissa jonkun muun vaihtoehtoisen iltaviihdykkeen nauttimista. Sekin valitettavasti kuului hiljaisissa kohdissa ympäristöön... Huokaus...
|
The Concert © 2019 Suomen Kansallisooppera / Sakari Viika |
Illan päätti Jerome Robbinsin Chopinin musiikkiin rakennettu The Concert. Kantaesityksensä 1956 saanut konserttikuvaus oli komediallinen herkkupala. Johannes Piirto pitää lavalla pianokonserttia ja yleisö päätyy lopulta hyönteisparveksi. Hieno ja hauska tanssiteos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti