sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Samson et Dalila Metissä 1998

Samson et Dalila, Metropolitan Opera, Levine, Moshinsky

Sateinen sunnuntai-iltapäivä kului rattoisasti tehden pohjatyötä kesän oopperakokemuksiin. Tänään katseluvuorossa oli Metropolitan oopperan tallenne Camille Saint-Saënsin oopperasta Samson et Dalila, eli suomeksi Simson ja Delila. Tallenne on vuodelta 1998.

Plácido Domingon ystäville tallenne on täyttä herkkua. Esitys on kauden avausnäytös ja juhlistaa samalla Domingon 30-vuotista uraa Metin laulajakaartissa. Esityksen lopuksi Joseph Volpe ja Rudolph Giuliani pitävät pienet kiitospuheet ja Domingo saa kasan muistoplakaatteja. Onpa levyn bonusmateriaaleissa lyhyt Domingon haastattelukin.

Domingo on äänensä puolesta hyvässä iskussa ja Delilan esittäjä Olga Borodina on omassa roolissaan samalla tasolla. Borodinan äänen tasaisuus ilahduttaa korvaa eritoten. Ehkäpä heidän lavaolemuksensa eivät välttämättä visuaalisesti pursua intohimoa, mutta äänet hoitavat sen puolen mainiosti.

Sergei Leiferkus laulaa hienosti Dagonin ylipapin roolin ja bassosuosikkini René Pape on Heprealaisvanhuksena. Eikä muutkaan solistit jätä toivomisen varaa. Mukava Metin lompakon kanssa on miehityksiä tehdä. Kun vielä orkesteria johtaa James Levine, niin äänipuoli on kunnossa. Nämä Metin tallenteet ovat musiikin puolesta aina varsin varmoja valintoja, perustaso on aina varsin korkealla.

Tuotannon on ohjannut Elijah Moshinsky. Volpen aikaisen Metin tuotannoksi mennään yllättävän minimalistisella ja abraktilla linjalla. Lavasteet ovat varsin viittenomaisia ja graafisia. Simson ja Delila on varsin oratoriohenkinen teos joten lavatapahtumat ovat varsin vähissä, baletteja lukuunottamatta. Minun makuuni ohjaus on ihan ok, pääpaino on kuitenkin musiikin puolella. Eritoten toinen näytös lepää käytännössä täysin laulajien varassa. Onneksi se on komeaa musiikkia ja tällä kertaa solistit lunastavat odotukset.

Tallenne on sen verran iäkäs että kuvasuhde on 4:3. Äänityksessä huomaa miten Metissä on tekniikka kehittynyt viime vuosina. Tallenteella laulajan liikkuessa lavalla kameran seuratessa häntä ääni siirtyilee hieman ihmeellisesti välillä. Mutta eipä tuostakaan haittaa ole. Kaikinpuolin suositeltava tallenne.


6 kommenttia:

  1. Kiitos, Kari! Olen seurannut linkkejäsi ja vinkkejäsi klassisen musiikin maailmaan. Tykkään kaikesta siitä, mihin olet opastanut ja olen lukenut kuvauksiasi luottaen näkemääsi ja kuulemaasi.

    Mutta mitä sinä pidät uudesta musiikista, se kiinnostaisi kuulla.

    Olen hulluna ilosta, kun vihdoin, kaiken kuulemani jälkeen voin itse sanoa, että TYKKÄÄN myös uudesta musiikista! Se on minulta ihmeellinen irtiotto kaikesta tähän asti kuulemastani. Tosin jo Stockhausen (joka näkyy myös sinun listallasi) herätti jo kauan sitten ihailuni.

    Tämä konsertti erikoisesti sai minut raiteilta uuteen suuntaan (kaikkea entistäkään unohtamatta), ja siksi olen sitä niin paljon iloissani mainostanut esim Facebokissa. (jos et ole sitä aiemmin kuullut, niin laitan varmuudeksi sisulle linkin; se on kuultavissa vielä 17 pv. Ylen Areenalla:
    http://areena.yle.fi/radio/1864080

    Listen at 01:08:40 (last piece in the concert) it's Sauli's interwiev and new piece! I htink it's the best! :)

    Konsertteja: Klang-sarjan konsertti
    areena.yle.fi
    Uusinta-kamariyhtye, joht. Joszef Hars. Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ja opettajien uusia teoksia. - Itzam Zapata: Piñatas, Glitter and Stilettos, ke. Tapio Nevanlinna: Scena. Tapani Länsiö: Pianosonaatti "Soios. Dante Thelestam: Oboetrio, ke. Tomas Peire Serrate: Awake, ke. Sauli Zinovjev: Sola...
    1

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisu, kiitos taas kommentistasi!

      En osaa sanoa onko minulla sen erityisempää mielipidettä uudesta musiikista juuri uutena musiikkina. Kaikki musiikki on ollut joskus uutta.

      Myönnän kyllä kaipaavani enemmän uutta musiikkia konsertteihin. Kun se peruskonsertti tahtoo olla usein jaettu kolmeen osaan, niin kyllä toivoisin että ainakin yksi osa olisi uutta musiikkia. Mitä on sitten uusi musiikki? Jos säveltäjä on elossa, niin se on hyvä nyrkkisääntö :) Jotta taidemuoto pysyisi elinvoimaisena, niin kyllä uutta tuotantoa pitää olla tarjolla.

      Ongelma konserttivieraan ja musiikinharrastajan kannalta on myös siinä ettei uusiin teoksiin pääse tutustumaan kuin kerran. On ollut mahtavaa kun jotain uutukaista on päässyt kuuntelemaan useammassa konsertissa tai saanut nauhoitettua konsertin radiosta uusinkakuuntelua varten. Optimitapauksissa uusi teos on päässyt jopa levytykseen, mutta paljon mielenkiintoista on valitettavasti jäänyt vain yhden kuulemisen asteelle.

      Ei muuta kuin avoimin korvin ja mielin kaiken musiikin kimppuun!

      Poista
  2. Ligetin unohdin mainita (hänkin näyttää olevan tuossa viereisellä listallasi). Hänen sävellyksiään olen usein kuunnellut milloin kenenkin esittämänä.

    Tänään kuunneltiin täällä meillä Teemalta 1. osa Nibelungin sormusta. Mahtavia näyttämökuvia nykytekniikalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle tärkeitä uudempia säveltäjiä ovat mm. Adams, Ligeti, Rautavaara, Saariaho, Sallinen, Pärt, Hakola, Pulkkis, Penderecki, Riley, Reich, Lindberg, Zappa. Suurin osa taitaa löytyä tuosta oikealtakin.

      Metin uusi Ringi on hankittu, mutta ei vielä ole saanut vuoroaan katselulistalla... :)

      Poista
  3. ... ja kohtahan heinäkuun alussa S&D tuoreena Savonlinnassa...

    VastaaPoista