© 2022 Suomen Kansallisooppera / Saastamoinen |
Kaija Saariahon viimeisin ooppera Innocence kantaesitettiin Aix-en-Provencen oopperafestivaalilla viime vuoden heinäkuussa. Omaan kansallisoopperaamme sama tuotanto saapui näin vuotta myöhemmin. Innocencen libreton on tehnyt Sofi Oksanen ja dramaturgi/kääntäjänä on toiminut Aleksi Barrière. Ohjaus on australialaisen Simon Stonen kädenjälkeä.
Innocence käsittelee kouluampujan veljen hääjuhlien kautta osallisten traumoja kymmenen vuotta sitten tapahtuneesta tragediasta. Libretossa kuljetetaan limittäin häitten nykyhetkeä sekä tapahtumia ampumisen ajalta ja sitä ennen. Itse fyysistä väkivaltaa ei lavalla nähdä, vain sen seurauksia ja johdannaisia kaikissa aikatasoissa.
Lavastuksen idea yksinkertaisen nerokas. Kaksikerroksinen rakennus joka pyöriessään paljastaa hääjuhlaravintolan ja toisaalta samassa tilassa eri kierroksella koulurakennuksen sisätilat. Lavastuksen pyörivä tila sopii hienosti myös juonen ja käsiteltävien teemojen sykeröintiin.
Libretto ja sen musiikillinen toteutus ovat täydellinen liitto. Saariahon äänestä rakentamat pinnat kuvaavat loistavasti sitä samaa kätkettyjen tunteiden ja traumojen verkkoa missä oopperan hahmot elävät. Menneisyyden tapahtumiin kiinnijääminen ja selvittämättömien tunne-elämän haavojen loputon vuotaminen osoittaa meille kaikille että maailma ei ole mustavalkoinen. Syyt tapahtumiin eivät ole yksiselitteisiä ja suorasukaisia, vaan samat asiat näyttävät eri kokijoille erilaisina. Yhteisön paine ja ehkäpä lopulta pienet asiat saavat paineistetun pinnan rikkoutumaan, traagisin lopputuloksin; ja kaikissa aikatasoissa.
© 2022 Suomen Kansallisooppera / Saastamoinen |
Saariahon musiikki on kymmenes kieli libreton yhdeksän kielen lisäksi. Tai pitäisikö ennemminkin sanoa että musiikki on se murre, jota kaikki muut kielet puhuvat. Oksasen teksti toimii ensi kertaa kuulevalle jännitysnäytelmänä, mutta samalla sen henkilöhahmojen taustoitus antaa paljon pohdittavaa ihmisestä ja ihmisten välisestä kanssakäymisestä. Ei ole olemassa laajempaa kysymystä kuin miksi. Kenties se on se tärkein kysymys ja siihen ei rajallista vastausta ole. Vastaus on jokaiselle kysyjälle erilainen ja on kysyjän vastuulla ymmärtää, että hänen vastauksensa on vain hänen omansa.
Musiikinjohdosta kansallisoopperan versiossa vastaa Clément Mao-Takacs. Solistit olivat erinomaisia. Anu Komsi ja Jenny Carlstedt olivat erinomaisia anopin ja yhden uhrin äidin rooleissa. Heidän avautumisensa neljännessä näytöksessä oli yksi oopperan vaikuttavampia kohtauksia. Vilma Jää yhtenä uhreista toi kansanlaulupohjaisella tyylillä oman dramaturgisen värinsä kokonaisuuteen.
© 2022 Suomen Kansallisooppera / Saastamoinen |
Innocence on yksi parhaista uusista oopperoista mitä olen nähnyt. Oopperaa parhaimmillaan, musiikin ja tekstin liitto, joka on enemmän kuin osiensa summa. Jos joku vierastaa oopperaa vanhana taiteenlajina, nyt kiireesti katsomaan. Tätä enemmän ajassa kiinni olevaa älyllistä musiikkiteatteria on vaikea löytää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti