© 2020 Stefan Bremer |
Onneksi en lyönyt vetoa asiasta. Ohjaaja Jussi Nikkilä oli siirtänyt pukudraaman nykyaikaan, mutta pitänyt fokuksen nimihenkilössä ja tämän seksiaddiktiossa. Kokaiinin voimalla etenevä Don Giovanni on vastustamaton luonnonvoima joka ei taivu.
Ensimmäisen kohtauksen jälkeen pohdiskelin Donna Annan juonen kaarta; Komtuuri saa surmansa Don Giovannin, Leporellon ja Donna Annan ryhmänahistelussa. Häslingissä aseen laukeamisesta voi syyn ottaa niskoilleen kuka tahansa kvartetista. Donna Anna ei voi väittää ettei tietäisi mitä tapahtui ja syyn langettaminen Don Giovannin niskoille myöhemmin tuntuu vain katkeralta kostolta.
Mutta ohjauksen edetessä totesin pian, että on parempi unohtaa juonellisten yksityiskohtien vertaaminen, vaan nauttia Nikkilän ohjauksellisesta ilotulituksesta. Tuon tuosta lavalla poksahtelee ryhmätanssikohtauksia, joiden koreografiat pohjautuvat popmaailman musiikkivideoihin, jotkut jopa suoria lainauksia niistä.
Kotimatkalla kokemaani sulatellessa havahduin, että itse asiassa koko ohjaus on kuin yksi lähes kolmetuntinen musiikkivideo. Visuaalinen estetiikka pukuineen ja pyörivine lavastuksineen sopii malliin. Ohjauksen nopeat leikkaukset, surrealismia puhkuvat pienet sivujuonteet, tanssikohtaukset,... Tervetuloa tosimaailman lavalle videotähtöset!
© 2020 Stefan Bremer |
Näihin erotiikan juhliin tuntuvat osallistuvan kaikki, komtuuria lukuunottamatta. Ehkäpä Don Giovanni käyttää viehätysvoimaansa myös vallan välineenä, mutta aktiivisia toimijoita ovat kaikki, sukupuolesta riippumatta.
© 2020 Stefan Bremer |
Käsiohjelmassa ohjaaja Nikkilä pohtii komedian ja tragedian liittoa. Tragedian osuus kokonaisuudesta jää omiin silmiini hieman ohkaiseksi. Mutta komedian puolella Don Giovanni saa täydet pisteet. Jos Mozart merkitsi Don Giovannin sävellysluoetteloonsa opera buffaksi, niin tällä kertaa säveltäjän luokittelua kunnioitetaan mainiosti.
Mainitaanpa vielä visuaaliselta puolelta Erika Turusen puvut ja Kalle Ropposen valaistus, jotka täydentävät Nikkilän ilotulituksen.
© 2020 Stefan Bremer |
Don Giovanni jätti mieleen mainion muistijäljen. Yksityiskohtia ohjauksesta riittäisi varmasti bongattavaksi useampaan katselukertaan. Jos Don Giovanni on Jussi Nikkilän ensimmäinen oopperaohjaus, odotan malttamattomasti seuraavaa.
Mozartin antama alaotsikko Don Giovannille on poikkeuksellisesti ”dramma giocoso”, ei ”opera buffa”.
VastaaPoistaKäsiohjelmassa Juhani Koivisto kertoo että Mozart merkitsi Don Giovannin sävellysluetteloonsa "opera buffana". Hänen mukaansa "drama giocoso" on libretistin lajimääritelmä.
PoistaPrahan ensiesityksessä tätä termiä kuitenkin käytettiin. Vaikea uskoa, ettei Mozart olisi sitä allekirjoittanut. Musiikillinen dramaturgia on teoksessa poikkeuksellinen. Pelkästä ”buffasta” ei missään tapauksessa ole kyse, niin kuin ei oikeastaan koskaan Mozartilla. DG on kuitenkin tässä(kin) suhteessa omaa luokkaansa.
VastaaPoistaTuskin Mozart sitä ei olisi allekirjoittanut. Mozartin huumorintajulla voisin kyllä kuvitella hänen luokitelleen Don Giovannin myös buffaksi toisaalla.
PoistaOlen kyllä samaa mieltä kanssasi, pelkästä buffasta ei missään nimessä ole kysymys. Vaakaa voi painotella aina toisinaan puolelle tahi toiselle.